TVR 3000m Rallye
De eerste kennismaking met TVR
In december 2008, ergens tussen de feestdagen, zat ik voor het eerst in een TVR. Vanaf dat moment wist ik het: “Zo’n Griffith moet ik ook hebben.” Na zeven maanden zoeken op Pistonheads vond ik de juiste auto: een Griffith uit 1998, in Mica blauw, met een blauwe kap, een crème interieur, en zonder schadeverleden (HPI-clear). Het chassis was gerestaureerd en alle onderdelen die nog nieuw verkrijgbaar waren, waren vervangen. Maar dit verhaal gaat niet over die Griffith. We springen naar 2013, het jaar waarin mijn aandacht naar een ander model ging: de TVR 3000M.
Op zoek naar een projectauto
In 2013 gaf ik bij mijn taxateur aan dat ik op zoek was naar een TVR 3000M of een Taimar. De staat van de auto maakte niet uit, want ik wilde weer eens een project beginnen. Het vinden van een slechte 3000M bleek geen probleem. De auto die ik kocht, was zo goed als compleet, maar deels gedemonteerd. Vanaf 2013 stond de auto droog in mijn garage, waar hij tot 2018 bleef staan. In die tijd dacht ik veel na over hoe het eindresultaat eruit moest zien.
De visie: een krachtige, rallywaardige 3000M
Mijn wensenlijst was duidelijk: de auto moest meer dan 200 pk hebben, voorzien zijn van een rolbeugel, vaste kuipstoelen, links gestuurd worden en geschikt zijn voor het circuit. Ik deelde dit idee eens met Classic Rover Parts, bekend van hun P6-rallyauto’s. Zijn reactie was: “Waarom bouw je geen rallyauto en ga je rijden in Duitsland?” Het idee sprak me direct aan. Rally rijden doe je met z’n tweeën, en samen met mijn zoon, die gek is van circuit- en rallyauto’s, zou dat helemaal goedkomen. Bovendien passen schnitzels en bier bij Duitsland, en zijn de inschrijfgelden daar lager—iets wat een Nederlander altijd waardeert.
De impact van de rallykeuze
De beslissing om een rallyauto te bouwen had een grote impact op het project. Kwaliteit stond voorop, want voor competitiegebruik moet de auto bestand zijn tegen de zware omstandigheden van een volledige rally. Het betekende dat vrijwel alles aan de auto aangepast moest worden. Hieronder een korte opsomming van de belangrijkste modificaties:
- Motor: Ford V6 24V Cosworth
- Transmissie: Zesversnellingsbak met CNC-conversieplaat
- Differentieel: 120 mm sperdifferentieel van BMW
- Aandrijving: Op maat gemaakte cardan- en aandrijfassen
- Chassis: Verstevigd, met ongeveer 40% van de buizen vervangen
- Veiligheid: Rolkooi met KNAF-certificaat
- Carrosserie: Wide body design
- Ophanging: CNC-gefreesde wielnaven
De reis gaat verder
Met deze aanpassingen werd de basis gelegd voor een rallyauto die niet alleen krachtig is, maar ook bestand tegen de zware eisen van het rallyrijden. Het project is nog steeds een avontuur in ontwikkeling, maar elke stap brengt ons dichter bij het eindresultaat: een unieke, hoogwaardige TVR 3000M die zowel op als naast het circuit indruk zal maken.
Verdere content zal zeker worden toegevoegd!
Voor de actuele updates is het aan te raden om de Facebook pagina in de gaten te houden!
Voor de plugin moet de website bouwer nog even wat research doen!